Inhuldiging eerste elektrische laadpaal

Netbeheerders Eandis en Infrax plaatsen dit jaar de eerste 750 van in totaal 2500 nieuwe publieke laadpalen voor elektrische wagens in Vlaanderen.
De eerste publieke laadpaal in onze gemeente werd onlangs geplaatst op de parking van het administratief centrum, Gustaaf Peetersstraat 7 te Broechem.  Donderdag 14 december zal deze laadpaal voor elektrische wagens officieel ingehuldigd worden in aanwezigheid van het schepencollege en enkele vertegenwoordigers van Eandis. Dit zal gebeuren rond 12 uur. Iedereen is dan ook vriendelijk uitgenodigd om dit plechtig moment bij te wonen.

Toekomstvisie

Hier blijft het echter niet bij. De volgende laadpaal, die geplaatst wordt in de Berkenlaan in Ranst, zal ook dit jaar nog operationeel zijn. In totaal krijgt Ranst dit jaar dus 2 laadpalen, tegen 2020 worden er dat 5.

De Vlaamse Regering met minister van energie Bart Tommelein (Open Vld) wil het aanschaffen en gebruiken van elektrische wagens aanmoedigen. Omdat publieke laadpalen een belangrijke aanvulling zijn op thuisladen en laden op het werk, hebben de Vlaamse Overheid en netbeheerders Eandis en Infrax samen een spreidingsplan opgemaakt voor 2500 bijkomende publieke laadpalen, waarvan minstens één in elke gemeente in Vlaanderen. De eerste nieuwe laadpaal werd op 11 mei in Oostende ingehuldigd.

Waar wordt het meest opgeladen?

Elektrisch laden werkt anders dan traditioneel tanken. Benzine, diesel of gas tank je onderweg, meestal als je tank bijna leeg is. Elektrisch laden doe je anders.

‘Uit studies blijkt dat 70% van de laadbeurten gebeurt in en rond de privéwoning. Daarnaast wordt 20% van de oplaadbehoeften ingevuld door bedrijven die steeds meer laadpunten voorzien voor hun werknemers, bezoekers of klanten om op of bij te laden’, verduidelijkt Walter Van den Bossche, CEO van Eandis.

Publieke laadpalen zijn, samen met die in winkel- of sportcentra, aanvullend goed voor de overige 10%. Ze zijn vooral belangrijk om te kunnen bijladen en afstanden tussen het opladen thuis, of op het werk, te overbruggen. Ten slotte zijn er ook steeds meer snelladers langs snelwegen.

‘Het is vooral belangrijk dat er voldoende laadpalen komen voor de keren dat we een ander traject afleggen: een vakantie aan zee, een niet-dagelijkse werkverplaatsing of een uitstap naar een pretpark. Pas als mensen ook voor uitzonderlijke ritten voldoende laadmogelijkheden hebben, zullen we hen écht kunnen overtuigen om elektrisch te rijden’, zegt Bart Tommelein (Open Vld) ,Vlaams Minister van Energie.

Het is de combinatie van alle types laadpunten die elektrisch rijden in Vlaanderen aantrekkelijk en makkelijk moet maken in de toekomst.

Laadpaal op verzoek

Publieke laadpalen zijn ook cruciaal voor wie niet de mogelijkheid heeft in of rond de woning een privé-oplaadpunt te plaatsen.

Kun je thuis niet opladen en is er geen (of onvoldoende) publieke laadinfrastructuur in je buurt? Dan kun je, vandaag reeds, kosteloos de plaatsing van een publieke laadpaal in je buurt aanvragen via onze netbeheerder Eandis:

Het opladen zelf gebeurt tegen betaling, op dezelfde manier als bij de andere 2500 publieke laadpalen.